آشنایی با سامانه جامع تجارت
قرار است سامانه جامع تجارت درگاه یکپارچه سازی دستگاه های مرتبط با تجارت و بازرگانان باشد، به نحوی که به جای مراجعات حضوری به دستگاه های مختلف یا سامانه های متعدد در این دستگاه های ذیربط، تمام امور صادرات و واردات در این سامانه انجام شود. چرا که این سامانه مسئول تبادل اطلاعات بین دستگاه های مختلف تجارت است. قبل از راه اندازی سامانه جامع تجارت نیاز بود در چندین سامانه ثبت نام صورت گیرد، اما با راه اندازی این سامانه و یک بار ثبت نام و احراز هویت، اطلاعات هویتی در اختیار دستگاه های مرتبط قرار می گیرد و با دریافت یک بار پیش فاکتور، دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات تکراری نیست.
سامانه جامع تجارت به نشانی https://www.ntsw.ir/، شرایط را برای ثبت نام دو گروه کاربر فراهم ساخته است. ثبت نام کاربر ایرانی و ثبت نام کاربران خارجی. با ورود به بخش سامانه ثبت نام و انتخاب نوع کاربر مراحل ثبت نام آغاز می شود.
مراحل ثبت نام در سامانه جامع تجارت:
۱- انتخاب ثبت نام کاربر ایرانی یا خارجی
در این مرحله نیاز است تا شما اطلاعات هویتی خود را وارد نمایید. اگر قبلا در سامانه ثبت نام انجام داده باشید گزینه در سامانه ثبت سفارش عضو بودم را انتخاب کرده و با وارد کردن کد ملی و رمز عبور، وارد سامانه می شوید. در غیر این صورت گزینه در سامانه ثبت سفارش عضو نبودم را انتخاب کنید. با ورود به این بخش تمامی اطلاعات خواسته شده را به درستی وارد نمایید. شامل کد ملی، نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و …
با وارد کردن اطلاعات در این بخش در پایان گزینه ای را مشاهده می کنید با این عنوان که مايل به استفاده از رمز دو عاملي هستم. اگر این گزینه را انتخاب کنید، در هر بار استفاده رمز یکبار مصرف برای شما ارسال می شود. در انتها گزینه ذخیره اطلاعات و ادامه را بزنید. در صورتی که مشکلی نباشد کد چهار رقمی به شماره تلفن همراه شما ارسال می شود که با وارد کردن این کد چهار رقمی ثبت نام شما تکمیل شده و می توانید وارد سامانه شوید. در اینجا امکان بازیابی رمز عبور نیز وجود دارد.
همچنین در صفحه اصلی سامانه سوالات متداولی که برای کاربران به وجود آمده و به آن ها پاسخ داده شده و فایل های راهنما برای راهنمایی کاربران نیز وجود دارد.
۲- ورود به سامانه جامع تجارت
در سامانه جامع تجارت برای افرادی که به تازگی وارد سامانه شده اند، نقش های متفاوتی تعریف شده است. به عنوان مثال نقش پایه حقوقی یا حقیقی. چنانچه کاربر در لحظه ثبت نام دارای کارت بازرگانی باشد، از اتاق بازرگانی استعلام شده و نقش بازرگان حقیقی به نقش های کاربر اضافه می شود. قبل از داشتن کارت بازرگانی تنها نقشی که دارند نقش پایه حقیقی خواهد بود که دسترسی محدودتری نیز برایش تعریف شده است. اگر کاربر کارت فعال نداشته باشد یا کارت بازرگانی اش منقضی شده باشد، پس از ثبت نام در سامانه با مراجعه به اتاق بازرگانی و دریافت کارت بازرگانی، باید مجددا در سیستم به صورت دستی اطلاعات کارت بازرگانی خود را وارد نماید.
تنها دسترسی نقش پایه حقیقی، به منوی عملیات پایه است.
- عملیات پایه شامل چهار زیرمنو است: بارگزاری صلاحیت ها، معرفی شرکت، مدیریت پیشنهادهای نمایندگی و مدیریت کارتابل.
- بارگزاری صلاحیت ها: در تب های این بخش، تب استعلام کارت بازرگانی قرار گرفته که اگر این گزینه انتخاب شود، اطلاعات کارت بازرگانی به صورت آنلاین از اتاق بازرگانی استعلام می شود و در سیستم به روزرسانی انجام می شود. اگر کارت تمدید شده باشد یا رشته فعالیت کاربر عوض شده باشد در این قسمت باید حتما وارد شود.
- معرفی شرکت:
اساس ثبت نام سامانه بر اساس ثبت نام کاربران حقیقی است. بنابراین اطلاعات شرکت در این قسمت وارد می شود. مدیر عامل با وارد کردن اطلاعات در قسمت های مختلف این بخش به معرفی شرکت می پردازد. پس از آن، نقش پایه حقوقی به نقش های کاربر اضافه می شود. بلافاصله پس از ثبت نام به عنوان یک شرکت، کلیه اطلاعات حقوقی شرکت از اتاق بازرگانی استعلام می شود. اگر برای شرکت کارت بازرگانی فعال وجود داشته باشد، سیستم به صورت خودکار نقش بازرگان حقوقی را نیز به نقش های کاربر اضافه می کند. ولی در صورت نداشتن کارت فعال بازرگانی تنها نقش پایه حقوقی برای کاربر تعریف می شود. پس از حل مشکل یا ثبت نام در اتاق بازرگانی، با اطلاعات نقش پایه حقوقی در قسمت بارگزاری صلاحیت ها، اطلاعات کارت بازرگانی را وارد کنید تا نقش بازرگان حقوقی نیز تعریف شود.
- مدیریت پیشنهادهای نمایندگی:
مدیران عامل و بازرگانان(حقیقی یا حقوقی)می توانند به هر تعداد که تمایل داشته باشند نمایندگی و حق دسترسی اعطا کنند. این نمایندگان با نام کاربری و رمز خود وارد می شوند. لازم نیست نام کاربری و رمز مدیران در اختیار نمایندگان قرار گیرد. در صورتی که نمایندگی را تایید کنید، یک نقش نمایندگی نیز به نقش ها افزوده می شود.
- مدیریت کارتابل: این بخش، اطلاع رسانی از رویدادهایی است که انجام داده اید که این اطلاعات با تاریخ و ساعت ثبت شده است.
در قسمت بالایی عملیات پایه، مدیریت حساب کاربری وجود دارد که می توانید مشخصات فردی را مشاهده و یا ویرایش کنید. در بروزرسانی اطلاعات هویتی نیز امکان تغییراتی وجود دارد (مثلا تغییر فامیل کاربر). تغییر کلمه عبور نیز در این قسمت قابل انجام است. رمز عبور باید حداقل شامل ۸ کاراکتر و ترکیبی از اعداد و حروف کوچک و بزرگ باشد. اگر ویرایشی انجام دادید، باید گزینه ثبت تغییرات را انتخاب کنید تا ویرایش ها ثبت شوند.
در نقش بازرگان حقیقی یا حقوقی در عملیات پایه، زیر منوی مدیریت نمایندگان وجود دارد. در این بخش، بازرگان می تواند به هر تعداد که تمایل دارد نمایندگی اعطا کند، البته پیش شرط آن ثبت نام افراد انتخاب شده در سیستم است. یعنی باید افراد انتخاب شده در سیستم ثبت نام کرده باشند (چه فرد حقیقی و چه شرکت حقوقی).
در گزینه نمایندگی جدید، حقیقی بودن و حقوقی بودن نماینده، تاریخ شروع نمایندگی ها، سطح دسترسی پیش فاکتور و … را وارد می کنید. در سطح دسترسی پیش فاکتور سطوح دسترسی به صورت خیلی محدود، محدود، متوسط و کامل تعریف شده است. به عنوان مثال در سطح دسترسی کامل، نماینده بازرگان تمام پیش فاکتورهای بازرگان را می تواند ببیند.
اگر قسمت آیا نماینده انتخاب شده حق واگذاری نمایندگی به فرد دیگری را دارد یا نه؟ توسط بازرگان انتخاب شود، در آن صورت فرد نماینده می تواند نمایندگی را به شخص سوم اعطا کند و این زنجیره می تواند همینطور ادامه پیدا کند.
بازرگان در قسمت حقوق دسترسی، جزئیات دسترسی و بخش های دسترسی را می تواند مشخص کند. در نهایت ثبت نماینده جدید انتخاب شده و نماینده بازرگان به نقش ها اضافه می شود.
- عملیات تجارت خارجی: این قسمت برای بازرگان قابل رویت است. زیر منوهای این قسمت شامل اطلاعات فروشندگان خارجی، مدیریت پیش فاکتور، مدیریت مجوزها، مدیریت ثبت سفارش، مدیریت شناسه کالا و مدیریت پرونده است.
(مدیریت پیش فاکتور مربوط به قبل از پرداخت کامل است. پس از پرداخت کامل کارمزد و اخذ هشت رقمی، این قسمت به زیر منوی مدیریت ثبت سفارش منتقل می شود).
- مدیریت مجوزها: در این بخش اطلاعات درخواست مجوزها قابل رویت است. این که به چه دستگاه هایی درخواست مجوز ارسال شده، کدام یک پاسخ داده اند و …
- مدیریت فروشندگان خارجی: این بخش همان شناسه فروشندگان خارجی است. اگر برای فروشنده قبلا شناسه اخذ شده باشد، در قسمت جستجوی فروشندگان استعلام شده می توانید فروشنده و شناسه وی را پیدا کنید. اما در صورتی که با فروشنده مورد نظر در کشور کار نشده باشد و شناسه برایش اخذ نشده باشد، از طریق اخذ شناسه فروشنده جدید، می توانید برای فروشنده حقیقی یا حقوقی شناسه دریافت کنید که با تکمیل اطلاعات در بازه زمانی ۴۸ ساعت یا بیشتر شناسه اخذ شده و از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود.
- در مدیریت پیش فاکتورها همه اطلاعات با جزئیات قابل رویت است.در این قسمت امکان ثبت پیش فاکتور جدید نیز وجود دارد. اگر پرونده نیاز به مجوز خاصی داشته باشد در وضعیت استعلام شده باقی می ماند و گزینه کسب مجوز برای شما نشان داده می شود. با ارسال درخواست مجوز، وضعیت به صورت منتظر مجوز باقی می ماند. اگر همه دستگاه های ذیربط مجوز داده و موافقت خود را اعلام نمایند، وضعیت آماده ثبت سفارش فعال می شود. اما اگر یکی از دستگاه ها مخالفت کند، وضعیت رد درخواست مجوز فعال شده و پرونده قابل ادامه دادن نیست.
تا پیش از مرحله در حال ثبت سفارش، هیچ اطلاعات و درخواستی از اطلاعات پرونده کاربر در سامانه ثبت سفارش وجود ندارد. عملیات فقط بین سامانه جامع تجارت و دستگاه های مجوز دهنده انجام شده است. بعد از ارسال درخواست ثبت سفارش، اطلاعات در سامانه ثبت شده و یک شماره درخواست به شما اختصاص داده می شود. در گزینه ثبت سفارش باید یک سری اطلاعات را وارد کنید و درخواست را ارسال کنید. با ارسال درخواست ۳ حالت ممکن است اتفاق بیفتد، یا تایید می شود و به مرحله آماده پرداخت کارمزد می رود یا رد می شود و علت رد اعلام می شود و یا به وضعیت منتظر نتیجه کارشناسی در آمده و به کارتابل کارشناس مربوط انتقال داده می شود. در این صورت با تایید کارشناس مربوط، وضعیت به صورت آماده پرداخت کارمزد تغییر می کند.
در اینجا منابع کارمزد نمایش داده می شود و کاربر به درگاه بانک فرستاده می شود. با پرداخت کارمزد، شماره ۸ رقمی از بانک مرکزی دریافت می شود. این مرحله ثبت سفارش نهایی شده و کاربر به کارتابل مدیریت ثبت سفارش انتقال داده می شود.
امکان کپی پیش فاکتور نیز وجود دارد و در صورتی که شما این گزینه را انتخاب نمایید، پرونده جدید با همان اطلاعات برای شما ساخته می شود. البته سیستم دو پیش فاکتور را قبول نمی کند.این کار زمانی به نفع شماست که پیش فاکتور قبلی رد شده و یا ابطال شده باشد، در آن صورت با کپی کردن می توانید یک پرونده داشته باشید.
- مدیریت مجوزها: درخواست های ارسال شده برای دستگاه های مختلف به تفکیک شماره پرونده قابل مشاهده است.
- مدیریت ثبت سفارش: این قسمت برای کل پرونده هایی است که هشت رقمی آن ها به تفکیک بانکی و غیر بانکی دریافت شده باشد. یک سری ویرایش نیز می توانید در این قسمت اعمال کنید.
- مدیریت عملیات ارزی: قرار است تمام عملیات و تعاملات بانک های عامل در این قسمت انجام شود تا مراجعه حضوری به بانک عامل نیاز نباشد. فرم های بانکی، تعهدات، برات و … از طریق سیستم انجام شده و در نهایت اطلاعات گشایش اعتبار و گواهی ثبت آماری برای سیستم ارسال شود. عملیات ارزی شامل بانکی و غیر بانکی است.
تنها زیر منوی فعال در این بخش در حال حاضر، تعیین منشأ ارز است. پیش نیاز این قسمت نیز این است که بانک عامل سند حمل را در سیستم خود ثبت کند و برای سامانه جامع ارسال نماید. با انتخاب سند حمل مربوطه منشأ ارز را تعیین کرده و شماره ۱۴ رقمی منشأ تعیین ارز را دریافت می کنید. با این کار تعیین منشأ ارز نهایی می شود و می توانید به گمرک مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید: