با ترانزیت و مفهوم آن در مطلب گذشته آشنا شدیم. ترانزیت عبارت است از انتقال کالایی گمرک نشده از یک گمرک به گمرکی دیگر، البته تحت نظارت گمرک. با تعدیل و کاهش نرخ تعرفه حمل و نقل ترانزیت توسعه پیدا کرده و به تبع آن اقتصاد کشور رونق خواهد یافت. در این مطلب قصد داریم به تاثیر تعدیل تعرفه حمل و نقل بر توسعه ترانزیت در موافقت نامه چابهار بپردازیم. با کارگو همراه باشید.
تاثیر هزینه های ترانزیت در رونق چرخه اقتصادی
امروزه کشورها در عرصه حمل و نقل همواره تلاش می کنند برای موفقیت در بازارهای بین المللی قیمت ترانزیتی کالا را به صورت رقابتی تعیین کنند. چرا که این حوزه از تجارت به شدت رقابتی است. اگر حمل و نقل کالا از کشوری گران تمام شود آن کشور مزیت رقابتی خود را در ترانزیت کالا از دست خواهد داد. تجار و بازرگانان ترجیح می دهند برای این که هزینه حمل و نقل کالا از مبادی گمرکی از جمله مبادی زمینی، دریایی و… برایشان ارزانتر تمام شود، از کشوری استفاده کنند که هزینه های ترانزیت کالا از آن کشور نسبت به سایر کشور ها ارزانتر باشد. اگر کشوری بتواند از مزیت های رقابتی و توانایی هایش در زمینه ترانزیت به خوبی بهره برداری نماید، می تواند سود خوبی را به چرخه اقتصادی خود وارد کند. برخورداری از امینت و مزیت جغرافیایی یکی از مهمترین عواملی است که می تواند بخوبی زمینه ساز توسعه این صنعت در یک کشور باشد. برهمین اساس ایران همواره بعنوان یک مسیر ترانزیتی کوتاه و مناسب مورد توجه صاحبان کالا بوده است بگونه ای که آثار چرخ های این صنعت هنوز هم بر جاده ابریشم باقی است.
همسایگی جمهوری اسلامی ایران با آسیای میانه و دارا بودن مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی، نیاز این منطقه به استفاده از قلمرو ایران برای توسعه تجارت و ترانزیت، همه و همه موقعیت ممتازی را برای کشور ما فراهم آورده است که بسط روابط اقتصادی و سیاسی با این منطقه را تسهیل می کند، با استفاده از این ویژگی موقعیتی، کشور ما می تواند در آینده به شریک بزرگ تجاری،ترانزیتی آسیای میانه تبدیل شود.
موافقت نامه چابهار و کاهش تعرفه برای توسعه ترانزیت
همانطور که گفته شد ایران در خاورمیانه و در موقعیت استراتژیکی بسیار خوبی از نظر ترانزیتی قرار گرفته است که اگر به آن اهمیت بیش از پیش داده شود، اقتصاد کشور روند روبه رشدی خواهد داشت. بنابراین برای آن که بتوانیم در عرصه ترانزیت موفق عمل کنیم باید تعرفه های حمل و نقل را به گونه ای تعدیل نماییم که جاذب باشد (تعرفه حمل و نقل به دریافت حقوق و عوارض گمرکی گفته می شود که روی کالاها بسته می شود.) به گونه ای که کشورهای منطقه و فرامنطقه ای می توانند با استفاده از کریدورهای موجود در قلمرو ایران، در کوتاه ترین زمان، با سرعت و سهولت، مبادلات تجاری خود را به انجام برسانند. ایران با عبور کریدور های ترانزیتی مهم بین المللی همچون کریدور شمال – جنوب ، کریدور تراسیکا، کریدور شرق و غرب و کریدور جنوبی آسیا ، نقش بی بدیلی به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه ایفا می کند. به عنوان مثال ایران۵۸۰۰ کیلومتر ساحل حمل و نقل دریایی دارد که فرصت مهمی برای توسعه روابط با کشورهای حوزه خزر و خلیج فارس به شمار می رود.
در راستای توسعه ترانزیت در سال ۹۵ در نشست شورای هماهنگی موافقت نامه ترانزیتی سه جانبه ایران- هند و افغانستان (موسوم به موافقت نامه چابهار)، موافقت نامه تعدیل تعرفه به امضای مسئولان سه کشور ایران، افغانستان و هند رسید. در سال ۹۶ این موافقت نامه به تصویب مجلس شورای اسلامی درآمد.
راستاد در ادامه برای توسعه ترانزیت منطقه و رفع مشکلات و موانع موجود، بر استفاده از کریدورهای ترانزیتی خصوصاً کریدور شمال- جنوب، تسهیل دسترسی به مسیرهای ترانزیتی از سوی کشورهای حاضر در کریدور، رفع موانع زیربنایی و مشکلات نرم افزاری، تسهیل دسترسی به خدمات درب تا درب، توسعه مشارکت بخش خصوصی، توسعه همکاری های بین المللی، یکسان سازی قوانین و مقررات حمل و نقل دریایی کشورهای حاضر در موافقت نامه و کریدورهای منطقه ای و تعدیل نرخ تعرفه های گمرکی و حمل و نقل میان کشورهای حاضر در توافقنامه چابهار تاکید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با سرمایهگذاری های بعدی شرکت هندی IPGL شاهد افزایش مبادله کالا بین سه کشور خواهیم بود، اظهار کرد: یکی از برنامههای مهم ما استفاده از پتانسیل سه کشور برای توسعه صادرات است.
با استفاده از تعدیل تعرفه حمل و نقل تعاملات و توافق فی مابین می توان زمینه را برای ارتقای امنیت، زندگی مسالمت آمیز، رونق اقتصادی و ارتقای فرهنگی فراهم کرد.
بیشتر بخوانید: