تعریف حمل بار بین شهری
حمل و نقل کالا به صورت کلی عبارت است از جابجایی کالا، اجناس و سایر اقلام دیگر. این جابجایی می تواند در داخل مرزهای یک کشور باشد و از استانی به استان دیگر و شهری به شهر دیگر صورت بگیرد یا می تواند در ورای مرزها و جابجایی کالا بین کشورها باشد. در صورتی که حمل بار بین شهرها و استان های یک کشور و در داخل مرزهای همان کشور صورت گیرد، به آن حمل و نقل داخلی گفته می شود، اما در صورتی که کالا و بار از یک کشور به کشور دیگر ارسال شود ( البته با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر آن)، حمل و نقل بین المللی شکل می گیرد.
علاوه بر تفاوت بین حمل و نقل بین المللی کالا و حمل بار بین شهری، بین حمل بار و حمل و نقل شخصی و عمومی که برای جابجایی انسان از یک نقطه به نقطه دیگر صورت می گیرد نیز تفاوت هایی وجود دارد. در حمل بار آنچه مهم تلقی می شود مجوز حمل و نقل کالا، مدارک لازم و قوانین گمرکی و همچنین ابعاد، جنس و وزن کالا است، اما در حمل و نقل عمومی انسان، طراحی وسیله نقلیه به منظور اعمال استاندارد های لازم در آن برای تعداد مسافران و میزان باری که حمل می کنند مورد بررسی و توجه قرار می گیرند.
تعریف شرکت حمل و نقل داخلی
صنعت حمل و نقل چه در داخل مرزهای یک کشور (حمل و نقل داخلی) و چه بین کشورهای مختلف (حمل و نقل بین المللی) توسط شرکت های حمل و نقل انجام می گیرد. در این میان یک شرکت حمل و نقل داخلی، شخصیت حقوقی است که به منظور تصدي عملیات حمل ونقل بین شهري کالا در محدوده معین شهرستانی، استانی، سراسري تشکیل شده و از اداره کل استان پروانه فعالیت دریافت می نماید. برای تاسیس اینگونه شرکت ها قوانین و ضوابطی وجود دارد.
انواع روش های حمل کالا و بار بین شهری
حمل و نقل جاده ای کالا
عوامل زیادی در روش حمل بار جاده ای اثرگذار است از جمله: وضعیت آب و هوا و ترافیک جاده ای که تاثیر بسیار زیادی در سرعت عمل و دقت و امنیت این حمل و نقل دارد. همچنین سیاست هایی مانند عوارض جاده ای، امور مالیاتی و مالیات سوخت در حمل بزرگراهی شامل فعالیت هایی است که کنترل سیستم حمل و نقل را انجام می دهند.
حمل و نقل دریایی کالا
روش حمل و نقل دریایی سریع تر از روش حمل و نقل جاده ای بین بنادر و سواحل صورت می گیرد و برای کشورهایی که از سواحل زیادی برخوردارند مناسب است. البته هزینه جابجایی کالا و بار در این روش بالاتر از روش جاده ای است و نیازمند ایجاد زیرساخت های مناسب در این کشورهاست، زیرساخت هایی چون بنادر و حوضچه های آن، تجهیزات مربوط به بارگیری و تخلیه و همچنین حضور نهادهایی چون گمرک و وضع قوانین و مقررات حمل و نقل دریایی.
حمل و نقل ریلی بار
حمل و نقل هوایی بار
حمل و نقل مرکب
سخن آخر اینکه بدون صنعت حمل و نقل، تجارت و اقتصاد در هیچ جای دنیا و هیچ نقطه ای از کشورها معنا پیدا نمی کند. این نکته در مورد کشورمان نیز مصداق پیدا می کند. صنعت حمل و نقل و خدمات جانبی آن در شمار بخش هایی از اقتصاد ایران قرار می گیرند که سهم قابل توجهی در تولید و اشتغال دارند. به طوری که حدود ۶ درصد از جمعیت شاغل و ۷٫۸۶ درصد از تولید کل کشور در این بخش قرار دارد. به عنوان مثال بخش معدن کشور (از آنجا که ایران در زمینه معادن کشوری غنی و ثروتمندی محسوب می شود) اتکای زیادی به صنعت حمل داشته و صنعت حمل و نقل نیز شدیدا متکی به سایر بخش های صنایع و محصولات صنعتی است. بنابراین اتخاذ تدابیر و وضع قوانین و مقرراتی که بتواند گره گشای مشکلات در بخش حمل و نقل باشد بسیار لازم و ضروری بوده و باید مورد توجه دولتمردان و قانونگذاران باشد.
بیشتر بخوانید: