چین، بازار واردات دنیا
کشور چین به شدت در حال رشد در عرصه اقتصادی است، به طوری که ۹۰ درصد کالاهای تولیدی جهان متعلق به این کشور است و ۸۰ درصد واردات کالا در دنیا از کشور چین صورت می گیرد. بنابراین لزوم پرداختن به بحث واردات کالا از چین بر کسی پوشیده نیست.
امروزه تجارت تنها منحصر به مرزهای داخلی یک کشور نیست و نیاز است برای بقا و توسعه با سایر کشورها نیز به تجارت پرداخت. ایران نیز یکی از کشورهایی است که در عرصه تجارت بین المللی با سایر کشورها فعالیت داشته و بخصوص در سال های اخیر بر حجم صادرات و واردات خود از سایر کشورها افزوده است.
با افزایش تحریم ها علیه ایران، تجارت با برخی از کشورها افزایش زیادی داشته است. مخصوصا کشورهایی که تحریم علیه ایران را نپذیرفته و همچنان با ایران مراودات تجاری دارند. از جمله چین، روسیه و ترکیه.
همانطور که گفته شد یکی از کشورهای طرف مبادله با ایران، چین است. پرجمعیت ترین کشور دنیا ( بر اساس فهرست کشورها بر پایه جمعیت با بیش از ۱٬۴۱۷ میلیارد نفر سکنه ۲۰۱۸) و یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان. دستمزد کمتر نیروی کار و نهاده های تولیدی ارزان تر نیز واردات از این کشور را با حاشیه سود بالایی همراه می کند و این امر نیز یکی دیگر از دلایل واردات زیاد از چین است.
در سال های اخیر تجارت بین ایران و چین رو به گستردگی زیادی نهاده و این امر با افزایش تحریم های بین المللی از سمت کشور های اروپایی، افزایش بیشتری نیز داشته، به طوری که باعث شده تا چین اولین شریک تجاری ایران محسوب شود. حجم تجارت بین ایران و چین سالانه به حدود ۳۰ میلیاد دلار برسد. طبق آمار رسمی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ میانگین واردات ایران از چین سالانه ۷ میلیارد دلار بوده است.
مراحل واردات از چین
در درجه اول قبل از هر چیز باید محصول را مشخص کرد، چه کالایی می خواهید وراد کنید؟ . به عنوان مثال بیشترین کالاهای وارداتی از چین به آمریکا عبارتند از: منسوجات اسباب بازی مبلمان ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی اپتیک و تجهیزات پزشکی.
باید گفت برای این که کالاهای مورد نیاز را از چین به ایران وارد کنیم، در درجه اول آن چه که اهمیت می یابد و باید به آن پرداخته شود، انتخاب دقیق محصول و سپس فروشنده است. در انتخاب محصول نیز آن چه که باید به آن توجه کنید شرایط کشور چین و ایران است. قبل از انتخاب و خریداری محصول، حتما قیمت آن را با قیمت سایر کشورها مقایسه کنید.
بیشتر بخوانید:
برای انتخاب فروشنده مورد اعتماد بهتر است تحقیقات بسیار دقیقی انجام دهید و از شرکت های خبره راهنمایی و مشورت بگیرید چرا که گاهی انتخاب فروشنده نیز می تواند پچیده باشد.
در انتخاب فروشنده دقت کنید که:
- فروشنده ها در چین به چند دسته تقسیم می شوند
مونتاژ کننده ها، تولید کننده، شرکت های بزرگ و کوچک و شرکت های وارد کننده. بنابراین در قدم اول باید گروه کالایی خود را تعیین کرده و در رابطه با آن تحقیق کنید. ببینید که کالای شما در کدام یک از گروه های بالا قرار می گیرد.
یکی از راه های یافتن فروشنده در چین استفاده از گوگل است. تقریبا می توان گفت که ۱۰۰ شرکت برتر در این حوزه شرکت هایی هستند که در ۱۰۰ شرکت اول گوگل معرفی می شوند.
سپس در مورد این شرکت ها تحقیق کرده و در صورت امکان لیستی از مشتریان آن ها تهیه کنید. برای اطمینان از صحت گفته های آن ها، باید تعدادی نمونه از محصول را برای ارزیابی کیفیت کار فروشنده سفارش داد. با وجودی که از طریق اینترنت می توان به راحتی با فروشنده ها ارتباط برقرار کرد، اما بهتر است که با آن ها رو در رو صحبت کرده و به عنوان مثال به کشور چین سفر کرد.
مرحله بعد باید در مورد هزینه های حمل و نقل تحقیق کرد، این هزینه ها از تجمیع هزینه های فوب ( FOB ، تحویل کالا بر روی کشتی)، هزینه های نقل و انتقال توسط شرکت های حمل و نقل، تعرفه ها و عوارض گمرکی، هزینه های حمل و نقل داخلی و هزینه های خدماتی مانند بازرسی، نمایندگی ها و … به دست می آید.
آخرین مرحله که در بسیاری از مواقع سخت ترین مرحله است، مذاکره در مورد مواد قرارداد معامله با فروشنده است. در این مرحله باید در مورد شرایط حمل و نقل، پرداخت و پیش پرداخت نیز با فروشنده گفتگو کرد.
برای این که بتوانید بهترین تجارت را انجام دهید، می توانید از از کمک شرکتهای متخصص در زمینه مدیریت واردات استفاده کنید.
نحوه های حمل کالا از چین به ایران به چه صورت است؟
نحوه حمل از چین به ایران به صورت هوایی، دریایی , ریلی و حتی زمینی امکان پذیر بوده و نحوه حمل آن با توجه به نوع جنس و شرایط مورد درخواست خریدار متغیر است.
چگونه به چین پول بفرستیم؟
برای ارسال پول به چین می توانید از طریق صرافی های مجاز بازرگانی اقدام به ارسال حواله یوان به چین نمایید , همچنین امکان ارسال حواله دلار نیز به چین کماکان امکانپذیر است.